Boekrecensie 'Nib + ink'

Boek Moderne Kalligrafie

Bookreview Nib + ink

Als er al een boek is dat me echt doen starten heeft met Moderne Kalligrafie, dan is het wel dit boek: Nib + ink, geschreven door Chiara Perano; oprichter van de kalligrafie studio Lampligher London. Ik kocht het ondertussen zo'n 2-tal jaar geleden en het werd gebruikt -met regelmatig een pauze dat wel- maar ik kreeg door dat boek echt de smaak van Moderne Kalligrafie te pakken. Ik kwam het boek op het spoor toen ik in die periode echt instagram verslindde en ik helemaal weg was van het werk van Chiara Perano. Aan haar feed te zien, neemt ze momenteel een sabbatical of zo, want er is niet meer zoveel kalligrafie op haar foto's te zien.

Ik kocht het oorspronkelijke boek in het Engels en dat ga ik hier ook bespreken. Ondertussen is er ook een Nederlandstalige versie van uit, maar deze heb ik nog niet bekeken.

Je zal het aan de foto's merken, het boek is duidelijk gebruikt. Er zijn niet zo veel boeken op mijn boekenplank die zo vaak gelezen en herlezen zijn. Het boek start met een intro waarom het zo leuk is om die moderne variant van kalligrafie te leren. Ze maakt de link van brieven, kaarten,... die je met de hand schrijft en die steeds zeer persoonlijk zijn voor de persoon naar wie je schrijft. Daarom is het leuk om dat element -in tijden van digitalisering- terug in je leven te brengen.

Getting started - nib + ink

Hoofdstuk 1: Getting started

Ze start met een korte maar duidelijke opsomming van de 4 belangrijkste materialen voor moderne kalligrafie: penpunt (nib), penhouder, inkt en papier. Na het lezen en oefenen met het boek + met andere  boeken en online informatie: vind ik deze opsomming inderdaad de kern van de juiste kalligrafie materialen die je nodig hebt. Chiara geeft ook steeds naam en merk van de materialen mee, zo start je met kwalitatieve maar niet de duurste materialen om veel mee te oefenen.

Letters - Nib + ink

Hoofdstuk 2: Letters

Hier start ze met het verduidelijken dat je eerst een paar basisvormen onder de knie moet krijgen voor je aan de letters begint. En herhaalt ze nog eens dat het gaat om het zo goed mogelijk proberen op een heel traag tempo. De basislijnen leren je je pen beheersen, het verschil tussen dikke, dunne en de overgang van beide te schrijven. Hier ging ik meteen met mijn pen en inkt aan de slag en oefende rechtstreeks in het boek, met vlekken tot gevolg natuurlijk. Ik heb zelf die basisvormen al veel meer geoefend op layout papier dan het aantal lijntjes die voorzien zijn in het boek. Achteraf is het leuk om je eerste kalligrafielijnen in het boek te zien staan.

Letter K - Nib + ink

Nadien volgt er het gedeelte van de letters, en krijg je per letter van het alfabet één pagina met voorbeelden en daarnaast een blad met lijnstructuur om te leren schrijven. Het is leuk om voor elke letter verschillende varianten te krijgen. Bij het oefenen krijg je zelf wel een voorkeur voor één variant, heb ik gemerkt. Doordat je met inkt schrijft, kan je wel telkens maar één pagina beschrijven per keer, omdat je de inkt eerst moet laten drogen.

Er zijn een paar manieren om dit te omzeilen:

• Je kan de lettervormen ook oefenen met een potlood of met een fijne brushpen. Met de fijne punt van de pentel touch brush sign pen lukt het om de letters na te schrijven.
  • Je kan een kopie nemen van een leeg lijntjesblad (verder in het boek) en dmv. een potlood en een velletje layout papier de letter uit het boek overtekenen. Zo kan je op je layout papier de letters oefenen zonder in het boek te hoeven schrijven.

Er is plaats genoeg om de verschillende varianten eens te oefenen. Maar wil je echt goed worden in de lettervormen, zal je toch verder moeten oefenen op een rodia dot pad of op layout papier.

Words - Nib + ink

Hoofdstuk 3: Woorden

Tussen hoofdstuk 2 en 3, lag het boek bij mij dus even aan de kant. Ik had een systeem gevonden om de letters te oefenen op apart papier. Het is belangrijk om de letters goed te kunnen schrijven voor aan hoofdstuk 3 begint. Je hand-geheugen (ja, dat is een term in kalligrafie ;) moet als het ware de letters van buiten kennen. Dat is het enige moment om met woorden te starten. Uiteraard, was ik zelf te ongeduldig om dat moment af te wachten en startte ik al vroeger met woorden en dat kan je aan die eerste woorden zien ;)
Ben je ook ongeduldig, geen probleem, je kan altijd terug keren naar de letters of zelfs naar de basislijnen. Die basislijnen zijn trouwens een goede opwarmer.

Ik vind dat dit hoofdstuk nog veel uitgebreider kan met meer oefenvoorbeelden. Ik bleef daar wat op mijn honger zitten. Ik vind dat het redelijk theoretisch is uitgelegd; oefen-voorbeelden zouden sneller duidelijk maken waar het niet klopt: de spatiëring tussen de letters of de schuinte van de letters niet in dezelfde richting bijvoorbeeld.

Het is ook wel de bedoeling dat je na het leren van de letters een beetje je eigen stijl in schrijven ontwikkeld, maar dat is vooral veel oefenen en herbeginnen.

Projects - Nib + ink

Hoofdstuk 4: Projects

Ik weet nog dat toen ik het boek kocht, ik wel geïnspireerd raakte wat er allemaal mogelijk is met moderne kalligrafie. Maar eigenlijk heb ik die pagina's wel eens gelezen, maar niet echt gebruikt als basis voor effectieve projecten. Ik vind dat er in andere boeken of online betere (of visuelere) instructies te vinden zijn.
Tijdens het schrijven van deze blogpost, ontdek dat dit hoofdstuk zich toch ergens in mijn onderbewustzijn genesteld heeft. In mijn webshop, zit een handgeschreven kaart 'Let it snow' dat ik een paar maanden na de aanschaf van dit boek maakte. Het is het zelfde idee uitgewerkt zonder het voorbeeld bij de hand. Blijkbaar had ik toen toch al een soort eigen stijl te pakken, want de uitwerking is helemaal anders.

Een ander leuk weetje, bij het project 'beschrijven van servies' staat er dat je dit met Sharpies kan doen. Een stift uit de VS waarmee je op bijna elk materiaal kan schrijven, maar deze was tot voor kort heel moeilijk te vinden in een fysieke winkel in België. Tot ik een paar weken geleden Hans -mijn buurman die bij Ava werkt- tegenkwam en bij me trots de net gearriveerde Sharpies toonde. Zo'n projectje met een Sharpie pen uit hoofdstuk 4, staat ondertussen op mijn to do list.

Het voorlaatste onderdeel van het boek eindigt met een FAQ, een lijst vragen die vooral interessant is voor beginners, waarom je pen krast, of je als linkshandige ook kan kalligraferen (ja hé!)....

Eindigen doet Chiara met een lijst van haar favoriete winkels, waar ze haar kalligrafie materialen koopt en een lijst met degelijke merken. Vooral die lijst met merken zijn interessant, de winkels (ook webshops) zijn voornamelijk in de UK. Toen bestelde ik wel eens bij één van de webshops die ze aanraadde, omdat er in België en Nederland toen nog niet zoveel gespecialiseerd waren in kalligrafie materialen. Maar dat is ondertussen toch aan het veranderen.

Conclusie

Ik leerde uiteraard heel veel van dit boek. Ik vond het leuk dat er voor elke letter varianten in een zelfde alfabet aangeboden worden. Natuurlijk zijn die letters onderling inwisselbaar en gebaseerd op een lichtjes schuin gericht alfabet en zeer vloeiend alfabet. Zie je liever strakker of rechtere letters, dan moet je op zoek naar een ander boek (bijvoorbeeld Letters) of andere oefenbladen. Ik vond het ook heel leuk dat alle materialen met naam en merk worden genoemd, er bestaat zoveel kalligrafie materiaal dat je snel materiaal aankoopt dat minder geschikt is voor dit soort kalligrafie.

Het is duidelijk dat ik dit boek ten zeerste aanraad. Het was mijn eerste handleiding in moderne kalligrafie. Volg je al haar instructies goed op, koop je de juiste materialen én oefen je heel veel, kan schrijf je op een dag prachtige moderne kalligrafie. Je zal alleen veel meer moeten oefenen dan de hulplijnen en vrije bladen je toelaten in het boek.

***
De meeste linken naar producten zijn informatief en zijn allemaal gebaseerd op de winkels/webshops waar ik effectief mijn kalligrafie materiaal koop, enkel de linken naar de websites van bol.com en kalligrafie.com zijn onderdeel van een partnerprogramma waarbij ik een commissie ontvang op elke aankoop via die link. ***

Oudere post Nieuwere post

• Liesbet Merens op

Bedankt Bernardine voor de tip !